Alpský bivakovací stan

Horské vícedenní lezení, nebo řekněme lezení alpským stylem, s sebou nese jednu méně zábavnou věc. A tou je přečkávání mrazivých zimních nocí venku, ideálně s minimem vybavení, aby člověk přes den nemusel lézt se zbytečně těžkým batohem. Jistě, spacák a karimatka jsou téměř nepostradatelné. Ale co stan? Nestačil by žďárák?

Empiricky ověřeno – pokud můžete sáhnout po ultralehkém jednoplášťovém alpském bivakovacím stanu s hmotností do 1,5 kg, přírůstek míry komfortu oproti žďáráku je extrémně velký. Dalo by se říct skokový. A proto jsme otestovali dva modely: stálici na trhu, stan Black Diamond Firstlight, a novinku letošního roku, MSR Advanced Pro 2. Pojďme je nejprve porovnat z pohledu faktických.

 Black Diamond Firstlight  MSR Advanced Pro 2
Hmotnost   1500 g  1460 g
 Počet osob  2  2
 Počet prutů  2  2
Plocha vnitřního stanu  208×123 cm  208×107 cm
 Maximální vnitřní výška  107 cm  112 cm
 Materiál prutů  DAC Featherlite NSL  Easton Syclone
 Materiál stanu  NanoShield  20D ripstop Nylon
 Rozměr po sbalení  15×23 cm  46×15 cm
 Cena  10 498.-  13 998.-

A teď trochu do detailu

Tabulka je moc hezká věc, ale neříká nám všechno úplně jasně.

Co se hmotnosti týká, tam není co řešit, to je tvrdý fakt. 40 g ale nepovažujeme za zásadní rozdíl. V praxi je důležité si uvědomit, že ještě pár dalších desítek gramů ušetříte tím, že nevezmete kolíky (ve sněhu budete kotvit pravděpodobně cepíny, lopatami a podobně). Takže tady je to za nás remíza.

Vnitřní plocha stanu je už ale jiná písnička. V praxi bylo 15 cm prostoru na šířku navíc ve stanu od Black Diamond dost znát a MSR tak působí opravdu stísněnějším dojmem. To, že je MSR o 5 cm vyšší, zas tak moc neřeší. Body pro Black Diamond. 

Materiál prutů je trochu oříšek. Tedy, DAC Featherlite NSL u Black Diamond dobře známe. Lehká duralová slitina, odolná, v případě tohoto stanu navíc hodně miniaturizovaná do krátkých segmentů. Easton Syclone u MSR jsou kompozitní pruty, které jsou stejně lehké jako dural, ale jsou mnohem víc flexibilní a výrazně méně křehké než karbon. Máme s nimi jen krátkou zkušenost, ale ačkoliv působí zvláštně, fungují opravdu dobře. Body pro MSR, minimálně za inovativní přístup.

Konstrukce je u obou stanů stejná, tedy dva pruty s jedním křížením. Rozdíl je ale ve způsobu stavby. Firstlight stavíte zevnitř, což obvzlášť ve zhoršených podmínkách dává perfektní smysl. Zesílené rohy s klipy zajistí, aby napružená tyčka stan neprotrhla, zevnitř pak tyčky stabilizujete několika suchými zipy. MSR zvolilo řešení venkovních polovičních tunelů, plastových háčků a spojení obou prutů do jednoho pomocí rozety. Po troše cviku najdete ten správný grif a stan v jednom postavíte vcelku rychle a spolehlivě. Ve dvou to jde ale lépe. Za nás nejspíš remíza.

Materiál, ze kterého je stan vyrobený, mu dává zásadní vlastnosti – nepromokavost, odolnost a minimálně alespoň nějakou prodyšnost, případně možnost odvětrání. Black Diamond vsadil na materiál NanoShield, respektive lehoučký nylon se stejnojmennou úpravou, u kterého bohužel neuvádí parametry voděodolnosti a prodyšnosti. Budeme se tedy muset spokojit s praktickou zkušeností. Když vezmeme v úvahu, že jde o jednovrstvý stan určený primárně na zimu, funguje skvěle. Dovnitř se žádná vlhkost nedostala, je velmi příjemně prodyšný. Za deště bychom mu už tolik nefandili. MSR Advanced Pro 2 má materiál zevnitř opatřený odolnou membránou a celkově působí robustněji. V dešti bychom mu věřili víc než modelu Firstlight, ovšem v zimních podmínkách nám přišel hůř odvětraný a prodyšný. Kondenzace byla poměrně vysoká.

Pak jsou tu ale i další prvky, jako možnosti kotvení a celkové zpracování. A tady je MSR výrazně vpředu. Nejen že vypnutí stanu pomocí guyline je kotveno do tyček, tudíž nedochází k zatežování švů, ale také je tu možnost elegantního kotvení středu delší strany, které je technologicky promakané a unikátní. To Firstlight nenabízí a jeho kotvení šňůr je napřímo do hlavních švů a to nahrává možnosti poničení. Neznamená to ale, že by k tomu mělo stoprocentně dojít.

Výsledek testu?

Budeme zdrženliví. Z čísel a komentářů vyplývá remíza, ale takhle zobecňovat nemůžeme. MSR podle nás vydrží výrazně hrubší zacházení a hodí se do extrémnějších podmínek, Black Diamond nabídne více prostoru a dobrou kvalitu za nižší cenu. Tedy svého zákazníka si najdou oba modely.

Kdybych si měl dovolit osobní subjektivní rozhodnutí, pravděpodobně bych sáhl po modelu od Black Diamond, právě pro trochu více místa a pro mě příjemnější stavbu a prodyšnost. Kdybych ale jel do těch nejtěžších podmínek, sáhl bych po MSR. Ten je, lidově řečeno, bomb-proof.

Ondra

fotografie: Piolet Production