Láká vás trekování zasněženou spící krajinou, křupání sněhové pokrývky pod nohama, západy slunce ledové i hřejivé zároveň a vůně zimního vzduchu? A o kolik větší grády taková výprava za sněhem může mít, pokud ji nekončíme tentýž večer na vlakovém nádraží, nebo na chatě, ale hezky zakutaní ve spacáku a skrze páru z hrnku horkého čaje pozorující blyštivou noční oblohu. Že jste ještě na sněhu nespali a nevíte, jak začít? Nebo už zkušenosti máte, ale ne úplně pozitivní? Pak je tento článek přesně pro vás – zaměříme se na to, jak být v teple a nechat si zdát co nejpříjemnější horské sny, i když to kolem praští.

Nepotit se – naše rada do života

Pocení se prostě není v horách výhodné nikdy. Pokud jdete na vícedenní trek se spaním venku a nečeká vás tedy večer horká sprcha a komínek suchého oblečení, je dobré korigovat tempo tak, abychom se zbytečně nepotili. Nejhorší je boj s mokrým oblečením, když nemáte, kde ho usušit – mokré více či méně špatně izoluje a tak díky onomu zpocenému tričku musíme vynaložit zase trochu více energie na zahřátí se. Do zimy pak volím spíše merino, než-li umělé vlákno, první totiž dokáže izolovat i mokré a o co nám v zimě jde více, než o tepelný komfort.

Nesušit oblečení ve spacáku

Když už jsme přeci jen promokli, nebo propotili tričko, či ponožky (u těch se tomu moc zabránit nedá), nevysoušíme teplem vlastního těla. To nejhorší, co můžete teď udělat, je položit si mokré ponožky na prsa a vysušit je vlastním teplem přes noc. Nejen, že si můžete uhnat pěkné nachlazení, ale zároveň všechna ta vlhkost se akorát přesune z ponožek do spacáku. Pokud jste venku na více nocí, spacák bude každým takovým experimentem vlhčí a tedy i hůře izolovat.

Raději necháme ponožky pěkně vymrznout a ráno jen oklepeme zbylé ledové krystalky, co dříve byly naším vlastním potem. A to samé uděláme i s botami.

spacáky Patizon G800 a Mountain Equipment Glacier 1000

Nevyhřívat spacák dechem

Vlhnutí peří zpomalíte i tím, že si do spacáku nebudete v noci dýchat – člověk vydýchá každou noc až 400ml vody, což znamená 400g navíc. Buď si přetáhněte přes pusu Buff, nebo prostě jen dejte pozor, abyste vydechovali ven.

O tom, jestli do zimy spíše péřový, či syntetický spacák, si povídáme zde.

Na spaní vybíráme to správné místo

Nejen, že preferujeme spát na přiměřené rovině, ideální by také bylo, aby kolem nás celou noc nepleskala stanovina, nebo se dobře mířeným poryvem větru nezlomila tyčka stanu.

Vybereme kompromisní pozici stanu – někde mezi ranním fotogenickým výhledem a správným namířením po směru proudění větru. Neohlížíme se jen na aktuální směr pohybu větrné masy, ale myslíme i na možný tzv. katabatický vítr, který vzniká, pokud sluníčko přes den poctivě ohřívalo svahy a okolní vzduch, který jako teplý stoupal vzhůru a v noci při jasné obloze zase velmi rychle zchladl a padal po svazích dolů. Takový vítr pak bývá silný a prudký a může nám překazit plán klidného spaní.

Stan MSR Advance Pro 2

Do spacáku nelezeme zmrzlí

Jednou z hlavních okolností, které ovlivňují, jestli nám v noci bude zima, či ne, je v jakém stavu do spacáku lezeme. Tělo se sice dokáže časem rozehřát i ve spánku, ale takové usínání příjemné není a mnohem jednodušší je mu pomoci lehkým pohybem, než se zakutáme.

Nejideálnější je se po shození batohu rozehřát tak akorát, abychom se nezpotili, ale krev se rozproudila. Což si protiřečí s možným kopáním záhrabu, při kterém se mi nezpotit se mockrát nepodařilo.

karimatka Therm-a-Rest Prolite Plusspacák Sir Joseph Rimo 850prádlo Ortovox Competitionponožky Ortovox Ski’n’woolpéřové botičky RABpéřová bunda Sir Joseph Apristermoska Thermosponožky Bridgedale Merino Hiker

Panáka před spaním?

Asi vás zklamu, ale nejlepší je dát si před spaním čaj ze zahřívacích bylinek, či koření. Pokud si zdravotního panáčka nechcete odpustit, nejlepší je se tak akorát rozhýbat, kopnout to do sebe a hezky zalézt do spacáku. Jedině tak můžeme udělat z roztahování cév alkoholem výhodu a rozprouděnou krev v rozehřátém těle, která se nám nalije do nejvzdálenějších koutů končetin, udržet teplou.

Co se týče kofeinu (či teinu), ten raději vynechte úplně. Žádný trik, jak ho využít před usnutím ve váš prospěch, vám nedám. Nápoje s kofeinem působí diureticky a tak nás přes noc akorát dehydratují a možná nás i vytáhnou z tepla spacáku kvůli tvorbě žlutých ornamentů do sněhu.

Karimatka důležitější, než spacák

Znáte ten nepříjemný pocit, když vysedáváte na ledové lavičce, nebo kameni? Představa vnímat chlad odspodu celou noc mi je tedy dost nepříjemná. Mít superteplý a naducaný zimní spacák je paráda, dokud k němu nevezmeme nevhodnou karimatku… Větší apel dávám v zimě na adekvátní izolaci odspodu karimatkou a klidně vezmu lehčí spacák.

Do spacáku se nakonec mohu více obléci, nebo přikoupím termoizolační vložku. (Která je super i proto, že do sebe natáhne námi produkovanou vlhkost a spacák tak vydrží déle suchý.) Navíc spacák je pochopitelně pod vahou našeho těla stlačený a skoro neizoluje. Pokud nejste žádné ořezávátko, můžete v nižších polohách pod karimatku nastlat chvojí (k čemuž bych měla výtky kvůli pravidlu nepoškozovat přírodu), ve vyšších horách pravidelně urovnávám pod sebe prázdný batoh, nepotřebné svrchní oblečení, či lana. Ale není nad pohodlí dobře izolující nafukovačky!

spacák Patizon G 800

Hlavně teplo na nohy

Čím se odměňuji večer ve stanu? Přeci převléknutím do teploučkých suchých ponožek a pak hned obutím péřových botiček. Jsem zimomřivá ženská a na merino podkolenky v kombinaci s dalším peřím v nohách nedám dopustit. Konkrétně zbožňuji tyto. Do stanu lezu většinou unavená a trochu vymrzlá a chvíli trvá, než tělo zase začne fungovat, jak má. S radostí mu tak pomůžu a zahřeji se, abych klidně před spaním botky zase svlékala. Lépe svlékat, než klepat zimu s nedokrvenými nohami po celou dobu. Nezapomeňte, že klepání se je neustálý mírný třas svalů, které se sice snaží zahřát, ale rozhodně si přitom neodpočinou. A já chci ráno vyrazit ze stanu řádně zregenerovaná a připravená čile čelit dalším horským výzvám!

Péřovka ve dne v noci

První věc, co ráno udělám, je vysoukat vrchní část těla ze spacáku a nasadit péřovku. V tomhle stavu pak můžu vařit a snídat 🙂 Péřovku sundavám až po prvních minutách na trase – až když se tělo dostatečně vzpamatuje a rozehřeje. Nandavám ji pak zase na vrcholu hory, při pomalém sestupu, nebo na oběd. Jakákoliv zbytečná chvíle, kdy bych měla klepat kosu, znamená ztrátu energie. Při stavění stanu ji mám opět na sobě a sundavám až při zalézání do spacáku. Nenechám ji ovšem venku. Buď ji složím do tvaru pohodlného polštáře a přetáhnu přes ni tričko, anebo si ji rozprostřu kolem boků, aby vytvářela v noci další bariéru před chladem. Když by mi bylo v noci vedro, zkopu ji dolů do nohou.

Stan Hilleberg Keron 3GT

Nevytvářet zbytečnou vlhkost vařením

Začali jsme tvorbou vlhkosti pocením, končíme vlhkostí z vaření. Prostě mokro v zimě ve stanu nechceš. Vaříme tedy co nejblíže dveřím, ještě lépe venku. I při jezení teplého jídla z pokrmu stále uniká pára, která se ihned zabydlí na stěnách našeho instantního domečku. V lepším případě zmrzne, v horším se k ní akorát budou přidávat další a další kapičky. Proto nejlépe dlabeme při otevřených dveřích a samozřejmostí je i vyklopení všech větrání, kterými náš stan disponuje.

Nejen samotnou zahřívací stravu a tekutiny budeme rozebírat v příštím článku. Tak zůstaňte online!