Lavinové vybavení Pieps

Školení výrobce lavinové výbavy Pieps se konalo v rakouském Schladmingu. Počasí v údolí ani předpověď nevěstily nic příjemného. Nahoře na ledovci nás ale čekaly pravé zimní podmínky

Článek pro vás napsala Jana Římanová, členka našeho Hanibal Teamu. 

Ráno před začátkem: pohled za okýnkem auta nevěstil nic dobrého

Organizátoři se sněhové bouře nezalekli a začalo se s výcvikem. V duchu jsem děkovala zmatkům při odjezdu, které mi umožnily vrátit se pro zapomenuté lyžařské brýle. Navíc jsme si vyzkoušeli ovládání všech přístrojů v pravých polních podmínkách.

Ovládat lavinové přístroje v palčácích a sněhové vánici je přece jenom něco jiného, než osahat si je v teple obchodu.

Článek není výčtem všech detailů výrobků firmy Pieps, ale pokusila jsem se v něm shrnout pro mne nejpraktičtější a nejvýraznější vychytávky, které lavinová výbava této firmy nabízí. 

Představení batohu Jetforce

Lavinový batoh Jetforce

Batohy s lavinovým airbagem firmy Pieps disponují unikátním systémem nafukování, který umožňuje vyzkoušet si, že si systém naplno funguje i cvičně před začátkem výletu. Airbag nafukuje ventilátor a nikoli jednorázová bombička jako u jiných výrobců a tak je možné nafouknout celý “balon” a zase ho sbalit. Na jedno nabití udávají výrobci až osm nafouknutí. V neposlední řadě si takový systém můžete vzít bez problému i do letadla. Model pro zimu 2019/2020 se bude lišit ještě o kousek lehčí elektronikou a akumulátorem. Funkčnost celého systému by neměla být narušena až do -30 stupňů Celsia. 

Diody na spouštěcím mechanismu ukazují stav baterie. Spouštěč lze přehodit na levý či pravý ramenní popruh, pro co nejsnazší ovládání pro praváky i leváky

Při zasypání lavinou se airbag po třech minutách sám vyfoukne a vytvoří tak vzduchovou kapsu.

Vzduchová kapsa po vyfouknutí lavinového airbagu, který jsme zakopali a ještě si na něm zaskákali

METODIKA LAVINOVÉ ZÁCHRANY

Sympatická je i možnost dokoupit si různé velikosti přední strany batohu a bez obří dodatečné investice mít jedna záda s airbagovým mechanismem, ze kterých vyrobíte batoh o velikosti 10, 25 nebo 35 litrů, podle rozsahu túry, na kterou se zrovna chystáte. Batohy se vyrábí ve dvou velikostech zádového systému pro menší a větší postavu. 

Práce s pípáky od firmy Pieps

V rámci školení jsme dostali do ruky modely Pieps Sport, Pieps Pro a Pieps Micro. Já jsem měla nejvíc v ruce model Micro, který je na ovládání nejjednodušší a nejvhodnější pro nezkušené uživatele. Zapíná se páčkou na spodní části (na rozdíl od bočního posuvného vypínače u pokročilejších modelů). Nejpohodlněji se u něj zapíná propojení s mobilní aplikací přes Bluetooth, protože to se u všech modelů spouští podržením tlačítka s vlaječkou (markeru) a současným zapnutím přístroje. U modelu Pro a Sport, kdy to znamená ještě podržet tlačítko zámku a popojet posuvným vypínačem nahoru to jde v rukavicích celkem špatně. Nicméně propojení s aplikací je záležitostí využitelnou při tréninku a v případě skutečné záchrany vás nepohodlné propojovaní s mobilní appkou trápit nebude. Pokud je ihned po zapnutí přístroje přikryt sensor na přední straně pípáku (pravděpodobně proto, že pípák vložíte do držáku a připnete na sebe), přepne se automaticky do módu vysílání. Pokud naopak zůstanete pípák držet v ruce, takhle automatická funkce se během chvíle zamkne, aby se vám pípák nežádoucně nepřepínal když vám na něj třeba nasněží nebo si sensor přikryjete rukavicí a zůstáváte v módu vyhledávání. Pokud se ale na tři minuty přestanete hýbat, pípák se znovu sám přepne do módu vysílání, pro případ zasypání druhotnou lavinou. 

Pieps interference protection

Po chvilce jeden ze školitelů začal vybalovat z batůžku různé věci a mezi nimi legendární rakouské sušenky Manner. Nebylo to ke svačině. Pípáky od Piepsu jsou vybaveny ochranou proti rušení signálu. Pokud je vysílací anténa ovlivněna vnějším rušením, druhá anténa by měla převzít funkci přenosu. V terénu jsme zkoušeli pípák rušit různými prostředky a dopadlo to lépe v porovnání s přístrojem jiného výrobce.

V přijímacím módu to znamená, že je indikován pouze ověřený signál 457 kHz a tak by měl být eliminován falešný signál vysílaný například mobilem.

I tak ale pípákům nesvědčí přítomnost jiných elektronických zařízení nebo čehokoli, co by mohlo fungovat jako anténa.

Sušenky v alobalu do náprsní kapsy vedle pípáku nedávat

Sondy iProbe

Aktivní sondy iProbe umí být při hledání velkým pomocníkem. Na školení jsme nacvičovali záchrannou akci ve dvojici, kdy jeden za zachraňujících sleduje signál na pípáku a ve chvíli, kdy se vzdálenost zasypaného zmenší na 10 metrů, začíná s aktivním hledáním (rozuměj, pícháním do sněhu) i jeho parťák se sondou. Sonda Pieps iProbe indikuje zvukovým signálem blízkost zasypaného a při přiblížení na méně než půl metru se zvukový signál změní. V tu chvíli je na čase sondu zapíchnout (nebo místo označit) a začít s kopáním. Navíc pokud se sonda potká s pípákem stejného výrobce, zapíchnutím v místě hledání deaktivuje jeho vysílání, které pak neruší případné hledání dalších zasypaných. V podstatě za vás vykoná funkci “zamarkování” nalezeného zasypaného, jenže bez klikání na jakékoli tlačítko.

V rukavicích a ve stresu, jaký lavinovou záchranu nepochybně provází – k nezaplacení.

Pokud zazmatkujete a sondu z dosahu pípáku odstraníte, zasypaný přístroj začne opět vysílat. V neposlední řadě mohu pochválit jednoduché ovládání sondy – aktivuje se rozložením, vypne se zase složením. Žádné tlačítko On/Off. V palčácích mi šla trochu hůř složit, ale v ten důležitější moment, na začátku hledání, je ovládání bleskové, i když držíte sondu v ruce poprvé.

Aktivní sonda iProbe v batohu
Sonda je zapíchnutá, kopeme o sto šest

Těžko na cvičisti aneb piepsovská mobilní appka

Pieps vyvíjí ke svému vybavení mobilní aplikaci, která poslouží nejvíc při nácviku lavinové záchrany. Lavinové vyhledávače je možné propojit přes Bluetooth s telefonem a při nácviku například zavařit hledajícím pomocí přepnutí vysílající antény bez nutnosti zasypaný přístroj vykopat a změnit jeho polohu. Na fotce jsou vidět rozdílné trajektorie kudy vedl vyhledávač hledajícího při zapnutí odlišných antén.

Propojení s mobilní aplikací
Za hledačem běžel pomocník a praporky označoval rozdílné trajektorie, kudy pípák hledače naváděl při zapnutí odlišných antén

Výsledné dojmy

Za sebe mohu říct, že se mi hodně líbí možnost lavinový airbag opakovaně nafouknout. Nemusíte tak třeba ukončit vícedenní túru, když zpanikaříte a airbag si nafouknete ve chvíli, kdy to nakonec potřeba není. Umím si představit, že bombičkové systémy dovedou být lehčí. Riziko je prostě vždycky potřeba zvážit v závislosti na terénu, do kterého se chystáte. S ventilátorem od Piepsu si i ušetříte případné dohadování o bombičce v letadle. Prima mi přijde i možnost zvětšovat a zmenšovat batoh podle potřeby pomocí odepínacích předních dílů. Bez mobilní aplikace bych se obešla, nicméně je to hezká hračka. Aktivní sonda se mi moc líbí, vidím ji jako další položku na seznamu přání, až na ni dojde řada.

Když už se rozhodnete do lavinové bezpečnosti investovat, dávají tyhle vychytávky smysl.